Heeft u uw
financiële zaken
op orde?

Lees de checklist

Intermedis A & A

Leaserijders opgelet: zo krijg je je buitenlandse tol en benzine terug

Geplaatst op: 15-08-2019, 10:48:54

Wie een auto van de zaak heeft, maar de tankpas niet mag gebruiken in het buitenland, kan toch voordelig rijden in Europa. Wie tijdens zijn of haar vakantie zelf de brandstof en tolwegen moet betalen, kan dit deels verrekenen met de bijtelling. Zo wordt met de auto naar Frankrijk of Italië rijden een stuk voordeliger.

Iedere zomer staan ze er weer: de lange rijen leaserijders bij het laatste tankstation voor de grens. Nog gauw even de tank volgooien op kosten van de zaak.

Een wel zo voordelig begin van de vakantie. Want hoewel de brandstof in België en Duitsland goedkoper is, mag lang niet iedereen de tankpas van de baas in het buitenland gebruiken.

Tol en brandstof aftrekbaar

Op en neer naar het Gardameer of de Côte d'Azur op één volle tank, dat is voor de meeste auto's onmogelijk. Zeker als er nog een caravan of vouwwagen meegesleept moet worden. Voor je het weet is daar het onvermijdelijke moment waarop je zelf de portemonnee moet trekken bij de benzinepomp.

Gelukkig is er een regeling waarmee je de kosten die je zelf maakt, kunt aftrekken. Leaserijders die hun wagen ook privé gebruiken betalen immers bijtelling aan de belastingdienst. Netto kost dat al gauw een paar honderd euro per maand.

Scheelt de helft

Als leaserijders de buitenlandse brandstof en tolwegen volledig zelf moeten aftikken, betalen ze in feite dubbel voor de privékilometers. Daarom mogen deze kosten verrekend worden met de fiscale bijtelling.

"Dat scheelt ongeveer de helft aan belasting", legt Andries Bongers uit. Hij is beloningsexpert bij HR-Kiosk en krijgt iedere zomer weer vragen over deze aftrekpost, die volgens hem relatief weinig wordt toegepast.

Bonnetjes bewaren

Als leaserijder hoef je alleen maar te bewijzen dat je kosten hebt gemaakt in het buitenland. Bonnetjes bewaren dus. Van iedere tankbeurt en van ieder tolpoortje. Dat is maar een kleine moeite.

Het loont dus om met die bonnetjes aan de bel te trekken bij de afdeling personeelszaken, zegt Bongers. "Het verschil zie je op je loonstrookje."

Rekenvoorbeeld

Stel, je hebt een salaris van 3500 euro bruto per maand. Daar komt nog 300 euro aan bijtelling bij, omdat je je leaseauto ook privé gebruikt. Het bedrag waar je maandelijks belasting over betaalt komt dan uit op 3800 euro. Netto hou je net iets meer over dan 2400 euro.

Maar je bent deze zomer op vakantie geweest en hebt voor 140 euro aan bonnetjes van tankstations en tolpoortjes. Omdat je die mag aftrekken van je bijtelling, ziet je netto salaris er opeens een stuk rooskleuriger uit. In plaats van 3800 euro, wordt er belasting geheven over 3660 euro. Netto krijg je dan 2470 euro.

Het verschil is 70 euro. Je krijgt dus ongeveer de helft van de gemaakte kosten terug, omdat je minder belasting hoeft te betalen.

Koudwatervrees bij werkgever

Is het veel werk? "Welnee. Al hebben salarisadministrateurs er niet altijd zin in", weet Bongers. "Het is wel een absolute voorwaarde dat werkgevers meewerken", vult Dik van Leeuwen van salarisadministrateur ADP hem aan.

"Lang niet alle werkgevers doen het." Enerzijds omdat ze er niet bekend mee zijn, anderzijds omdat ze 'koudwatervrees' hebben. "Het is gebruik maken van legale wetgeving, maar sommige werkgevers blijven liever aan de veilige kant."

"Persoonlijk ben ik van mening dat het gek is als je niet meewerkt als werkgever." Maar tijd is geld, weet Van Leeuwen ook.

Ondernemingsraad

Daar sluit Bongers zich bij aan. "Er zijn één miljoen auto's van de zaak. Stel dat dat 70 procent personenauto's zijn, waarvan de helft eens per jaar naar het buitenland gaat. Dan praat je toch over 350.000 medewerkers."

Bongers vindt dat als een bedrijf niet mee wil werken aan deze aftrekmogelijkheid, de OR aan de bel moet trekken.

Bron: bijdrage van Gert-Jan Verstegen van 15 augustus 2019 op www.rtlz.nl

Ga terug naar de vorige pagina